Állampolgársági ügyek esetén kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot a consulate.osl@mfa.gov.hu e-mail címen. Ezen ügyekben ahhoz, hogy minél több ügyfelet tudjunk fogadni, az időpontfoglalást megelőzően az aktuális ügyekre vonatkozó aloldalak alján található formanyomtatványokat előre kitöltve, dátum és aláírás nélkül, PDF formátumban meg kell küldeni a Consulate.OSL@mfa.gov.hu címre előzetes egyeztetésre. Azokhoz csatolni kell a szükséges okiratokat (pld. külföldi anyakönyvi kivonat, névváltoztatási okirat, stb. Apostille pecséttel, valamint a személyes okiratai(ka)t! Időpont csak akkor foglalható, ha az adott ügytípushoz minden nyomtatvány egyeztetése megtörtént és minden szükséges okirat rendelkezésre áll. Ebben az esetben papírjai egészen biztosan megfelelően előkészítettek, így ha azokat magával hozza, a konzulátusi ügyintézés gyors és gördülékeny lesz.
Magyar állampolgárság megállapítása
Az egyszerűsített honosítási eljárással kapcsolatos információkat a www.allampolgarsag.gov.hu, illetve a www.bmbah.hu web oldalakon találja.
I., Az eljárás megindítása, időtartama
A kérelem benyújtására előzetes időpont egyeztetés alapján, kizárólag személyesen kerülhet sor. Az időpont igénylésére vonatkozóan a főoldalon az Alapinformációk menüpontban találnak részletes információt.
Magyar állampolgársága fennállásának megállapítása ügyében Budapest Főváros Kormányhivatala illetékes.
Az állampolgársági vizsgálat átlagosan 8-12 hónapot vesz igénybe, amelyet a nagykövetségnek nem áll módjában meggyorsítani. Ha csak az állampolgársága fennállását kéri igazolni, az eljárás eredményeként három évig érvényes állampolgársági bizonyítványt állít ki a magyar hatóság.
Az állampolgárság vizsgálatával egyidejűleg lehet kezdeményezni a születés anyakönyvezését és a házasság anyakönyvezését is. Ez esetben az állampolgárság megállapítása után az eljáró hatóság elkészíti a magyar születési és adott esetben a házassági anyakönyvi kivonatot is.
II., Az eljárás díja
Az állampolgárság fennállásának vizsgálatáért a honlapon, a „Konzuli díjak” pont alatt szereplő eljárási díjat kell fizetnie.
III., Szükséges dokumentumok
- A kérelemhez szükséges nyomtatvány letölthető a lap alján. Kérjük az adatlapot a magyar nyelv szabályai szerint (Névsorrend: (1.) vezetéknév, (2.) keresztnév; Dátumsorrend: év,hó,nap + ékezetek) szíveskedjen nyomtatott betűkkel kitölteni.
- érvényes fényképes okmány (pl. norvég, román vagy egyéb nemzeti útlevél)
- mindazon dokumentumok, amelyek igazolják a családi kapcsolat fennállását a magyar állampolgárságú felmenő és a kérelmező között.
- a kérelmező születésének és házasságának anyakönyvezéséhez szükséges dokumentumok (adatlapok a születés és házasság anyakönyvezéséhez, anyakönyvi kivonatok)
- angol nyelvű születési és házassági anyakönyvi kivonatokról nem szükséges fordítás, de norvégról igen. (Hiteles fordító: Molnár Gábor; tel.: 90 63 34 39 e-mail: gmolnar@online.no )
Az ügyfelektől azt kérjük, hogy az előírt adatlapokat feltétlenül előzetesen nyomtassák ki honlapunkról, s a kitöltött adatlapokkal keressék fel a nagykövetséget. Közös érdekünk, hogy a jelentős ügyfélforgalom minél gyorsabban és zökkenőmentesebben bonyolódjon.
Letölthető adatlapok:
Állampolgárság igazolásai iránti kérelem
Adatlap a külföldön történt születés hazai anyakönyvezéséhez
Adatlap a külföldön kötött házasság hazai anyakönyvezéséhez